Ελπίδα







Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Ο αρχαίος μύθος της ελπίδας

Σύμφωνα με το μύθο της Πανδώρας, πριγκίπισσας της αρχαίας Ελλάδας, οι θεοί της έκαναν δώρο ένα μυστηριώδες κουτί από ζήλεια για την ομορφιά της. Την είχαν όμως προειδοποιήσει να μην ανοίξει ποτέ το κουτί. Μια μέρα η Πανδώρα δεν άντεξε τον πειρασμό και νικημένη από την περιέργειά της να δει τι είχε μέσα το κουτί έχασε τον αυτοέλεγχό της και άνοιξε το καπάκι του. Τότε ελευθερώθηκαν στον κόσμο, ανεξέλεγκτα πια, τα μεγάλα δεινά: λιμοί, αρρώστιες και τρέλα. Με τη βοήθεια ενός θεού η Πανδώρα έκλεισε το κουτί και πρόλαβε να κρατήσει το μοναδικό αντίδοτο που έκανε πλέον την ανθρώπινη δυστυχία υποφερτή: την ελπίδα.

Η ελπίδα ως μέρος ανεπτυγμένης συναισθηματικής νοημοσύνης

Το να έχει κανείς ελπίδα έχει την έννοια ότι δεν κάμπτεται από τα άγχη που τον συνθλίβουν, δεν υιοθετεί ηττοπαθή στάση και δε νικέται από την κατάθλιψη μπροστά σε δύσκολες προκλήσεις ή εμπόδια. Τεχνικά, η ελπίδα είναι κάτι πιο πολύ από μια αφελή πεποίθηση πως όλα θα πάνε καλά.[2] Κοινά χαρακτηριστικά ανθρώπων με υψηλά επίπεδα ελπίδας είναι: [3]
  • η ικανότητα για εύρεση κινήτρων
  • η αίσθηση της επινοητικότητας που βοηθά κάποιον στην επίτευξη των στόχων του
  • η ικανότητα να δίνει κανείς κουράγιο στον εαυτό του
  • η ευελιξία προσέγγισης ενός στόχου με διαφορετικούς τρόπους
  • η αποσύμπλεξη από την αίσθηση της μη ικανότητας με:
    • αντικατάσταση των απραγματοποίητων στόχων με άλλους
    • επιμερισμό βαριών καθηκόντων σε μικρότερα και ευκολότερα

    Ο ρόλος της ελπίδας

    Σύμφωνα με μελέτες από πειράματα ψυχολόγων σε ομάδες φοιτητών [2], η ελπίδα ήταν καλύτερος δείκτης πρόβλεψης των βαθμών του πρώτου εξαμήνου από ότι οι επιδόσεις τους σε τεστ συνδεδεμένα με το δείκτη νοημοσύνης τους. Σε φοιτητές μάλιστα με ισοδύναμη πνευματική ικανότητα στον τομέα των ακαδημαϊκών επιδόσεων η ελπίδα ήταν η ειδοποιός διαφορά εκείνων που έπαιρναν τελικά τις υψηλότερες βαθμολογίες.